پاملا کولبرن هرلاند در کتاب «کتابخانه، مرکزی برای یادگیری؛ هفت گام آسان برای تحول در کتابخانه شما» تجربه عملی خود از تحول در کتابخانه ای آموزشگاهی را با سایر کتابداران به اشتراک می گذارد. فصل هفتم و به عبارتی گام هفتمی که هرلاند در مورد آن صحبت می کند، تبلیغات است و حاوی نکاتی است که نه برای کتابخانه آموزشگاهی که برای هر کتابخانه دیگری اهمیت دارد.

نویسنده در این کتاب معتقد است که کتابداران باید از هر فرصتی برای به اشتراک گذاری موفقیت های کتابخانه با کاربران و ذینفعان مالی استفاده کنند؛ چرا که این کار باعث می شود تا زمانی که کتابخانه نیاز به حمایت مالی یا معنوی آنها دارد، از حمایت آنها برخوردار شود.

آگاه نگاه داشتن اعضای جامعه خود از خدماتی که کتابخانه ارائه می کند، یکی از مهم ترین چیز هایی است که شما می توانید برای تداوم حمایت از یک کتابخانه موفق انجام دهید. هنگامی که زمان بودجه بندی فرا رسد، شما از طرف همه بخش های جامعه حمایت خواهید شد.

اقدام پیشنهادی برای این کار، ایجاد یک خبرنامه چاپی و الکترونیکی از فعالیت های کتابخانه و گزارش ماهانه آمار امانت و بازدید های کتابخانه و ارسال آن برای خانواده ها و مدیران است.

قرار دادن عکس در هر چیزی که شما انجام می دهید، راه بسیار خوبی برای تبلیغات مثبت کتابخانه است. به یاد داشته باشید که تصاویری از کاربران خوشحال در کتابخانه، ابزار تبلیغاتی شگفت انگیزی است.

«ایجاد ارتباطات و تعاملات شخصی» یکی دیگر از پیشنهاد های مهم برای بازاریابی کتابخانه است که نویسنده آن را بزرگترین تبلیغات برای کتابخانه می داند. کتابداران باید در بسیاری از جلسات و جوامع مختلف حاضر شوند و فعالیت های کتابخانه را تبلیغ و تشویق کنند.

اگر می خواهید اخبار کتابخانه را به افراد بیشتری اطلاع رسانی کنید، آن را در انتشاراتی با مخاطبین متفاوت و بیشتری چاپ کنید. همچنین شما ممکن است یک روزنامه محلی یا منطقه ای که اخبار محلی جالب منتشر می کند، داشته باشید.

نکته دیگر، استفاده از زبان محاوره ای و آسان خوان در تبلیغات نوشتاری است. به عبارت دیگر در نگارش مقالات تبلیغاتی پیرامون کتابخانه باید به ویژگی های «مخاطب» آن متن توجه شود و مطابق آن نوشته شود.

توجه به ارتباطات با کاربران و حفظ و تداوم آن در فضای واقعی و مجازی برای بازاریابی کتابخانه اهمیت زیادی دارد. تجربه نویسنده کتاب نشان می دهد که راه اندازی یک وبلاگ برای کتابخانه و پاسخ به پیام ها و ایمیل های کاربران اهمیت زیادی در رابطه خوب بین کتابخانه و کاربران دارد.

نکات ارائه شده در این کتاب هرچند ممکن است ساده به نظر برسند اما عمل به همین نکات ساده (که چندان هم راحت نیست) می تواند تحول زیادی در بازاریابی کتابخانه ایجاد کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *