عنوان اصلی این اثر «بازاریابی در اینستاگرام: کتاب راهنمای استفاده از عکسها در اینستاگرام برای به دست آوردن سریع میلیون ها دنبال کننده و رشد در کسب و کار شما» است که توسط دیوید گرین برای اولین بار در سال 2017 منتشر شده است. ترجمه این اثر نیز در سال 1397 با عنوان «چگونه در اینستاگرام پول در بیاوریم؟» توسط سونیا سینگ و انتشارات منوچهری منتشر شده است.

این کتاب در 15 فصل نوشته شده (که البته 14 فصل آن ترجمه شده است) که البته ترجمه فارسی آن در 14 فصل منتشر شده است. در ادامه به معرفی این 14 فصل خواهیم پرداخت.

فصل اول: نکاتی کاربردی برای افزایش تعداد فالوور ها و طرفدارانتان

فصل دوم: چالش های پیش رو در استفاده از اینستاگرام برای ارتقا کسب و کار ها

فصل سوم: تصورات غلط از اینستاگرام برای کسب و کار

فصل چهارم: مزایای استفاده از اینستاگرام برای کسب و کار

فصل پنجم: نکاتی مفید برای تقویت کسب و کار شما در اینستاگرام

فصل ششم: آنچه از صفحات معروف اینستاگرام می آموزیم

فصل هفتم: پیشنهاد های مهم برای انتشار مطالب در اینستاگرام که باید بدانید

فصل هشتم: چگونه در اینستاگرام یک استراتژی بازاریابی موثر خلق کنیم

فصل نهم: از قدرت برنامه های تکمیلی اینستاگرام برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید

فصل دهم: ایده های زیرنویس عکس برای بازاریاب های خلاق

فصل یازدهم: فاکتور هایی که باعث چشمگیرتر شدن پست های شما می شوند

فصل دوازدهم: چطور بهترین بیوگرافی را برای کسب و کارتان بنویسید

فصل سیزدهم: یک صفحه تجاری در اینستاگرام بسازید

فصل چهاردهم: روش های اینستاگرامی برای گرفتن عکس های خارق العاده

 

فصل اول کتاب که مفصل ترین فصل کتاب نیز به شمار می رود، نکاتی را پیرامون افزایش دنبال کننده در اینستاگرام ارائه کرده است. نکات ارائه شده در این فصل به صورت پراکنده از همه بخش های بازاریابی اینستاگرام مثل استفاده از هشتگ، نوشتن بیو و کپشن، برگزاری مسابقه اینستاگرامی، مشارکت کاربران و روش های افزایش دنبال کننده است.

«موفقیت کار شما به این بستگی ندارد که آیا صفحه ای در اینستاگرام دارید یا نه، بلکه به این معنی است که صفحه شما چقدر می تواند از طریق درگیر کردن مخاطبینتان و شرکت دادن آنها در بحث های مختلف ترافیک واقعی ایجاد کند و در نهایت منجر به فروش بیشترتان شود.»

فصل دوم، سوم و چهارم کتاب، چندان جنبه کاربردی برای استفاده کنندگان از اینستاگرام ندارد اما از لحاظ نظری، نگاه خوبی به چالش های استفاده از اینستاگرام، تصورات غلط از آن و مزایای آن دارد. فصل پنجم نیز همانند فصل یک به صورت کوتاه به ارائه نکاتی برای موفقیت در اینستاگرام می پردازد. فصل ششم کتاب که تنها حاوی 3 صفحه است، با معرفی چهار برند موفق در بازاریابی اینستاگرام، به نکات قابل توجه از تجربه های بازاریابی این برند ها پرداخته است

«از داستان ها برای برانگیختن حس کنجکاوی استفاده کنید: برای هر پست، داستانی داشته باشید. این داستان باید کوتاه و متناسب با عکستان باشد. سعی کنید از توضیحات یک خطی که تاثیری روی مخاطبانتان نمی گذارد دوری کنید و به جایش از داستان هایی با لحن شاد و طنز استفاده کنید که منظور عکس را واضح تر بیان کنند. این داستان های کوتاه می تواند درباره خودتان یا برندتان باشد. این کار حس کنجکاوی مخاطب را تحریک خواهد کرد.»

فصل هفتم کتاب، ایده های بسیار خوبی برای انتشار محتوا و انواع رایج آن در اینستاگرام ارائه می کند. فصل هشتم، پیرامون استراتژی در اینستاگرام صحبت شده است اما قطعا برای تدوین یک استراتژی شما را از خواندن بیشتر معاف نمی کند و تنها نکات مفید در این زمینه را ارائه کرده است. فصل نهم کتاب، یکی از فصل های مفید برای بازاریابان است چرا که به معرفی اپلیکیشن های کاربردی در زمینه بازاریابی در اینستاگرام می پردازد. هرچند که بخشی از برنامه های معرفی شده در این فصل پولی هستند و استفاده ازآنها به آسانی ممکن نیست.

«از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید: برای اینکار ابتدا با آنها صحبت کنید، از آنها قدردانی کنید و با اجازه آنها مطلبشان را منتشر و آنها را تگ کنید.»

اما قطعا یکی از مفید ترین بخش های کتاب، فصل دهم آن است که به ارائه نکات مفیدی دراره نوشتن کپشن در اینستاگرام پرداخته است. بسیاری از این نکات و ایده ها می تواند ما را در نوشتن کپشن های مناسب یاری کند. همچنین فصل یازدهم کتاب که درباره الگوریتم های اینستاگرام برای افزایش دیده شدن پست ها صحبت کرده است، حاوی نکاتی است که در بسیاری از کارگاه ها و وبینار ها ارائه نمی شوند و در شناخت بهتر از الگوریتم های اینستاگرام بسیار مفید است.

«تشکر و قدردانی کنید. در کپشن ها می توانید با تگ کردن و منشن کردن افراد از آنها تشکر و قدردانی کنید. این کار معمولا با واکنش فرد مقابل نیز همراه می شود و دنبال کنندگان آن فرد نیز ممکن است با پست شما تعامل کنند.»

فصل دوازدهم کتاب نکاتی را پیرامون نوشتن بیو یا بیوگرافی مناسب در اینستاگرام ارائه کرده است و فصل سیزدهم نیز که شاید بیشتر برای افراد مبتدی و تازه کار مفید باشد، به نحوه ساخت صفحه تجاری در اینستاگرام پرداخته است. در نهایت فصل چهاردهم نیز تکنیک هایی را برای گرفتن عکس های بهتر در اینستاگرام آموزش داده است.

«بیوگرافی مهمترین بخش پروفایل اینستاگرام است و مثل رزومه شما عمل می کند.»

 

کتاب چگونه از اینستاگرام پول دربیاوریم شاید برای افراد خیلی حرفه ای چندان مفید نیستند اما برای افرادی که در ابتدای کار هستند و یا می خواهند دانش خود را در زمینه بازاریابی اینستاگرام افزایش دهند قطعا کتاب بسیار مفیدی است. فارغ از محتوای مفید کتاب، باید به ترجمه نه چندان مناسب کتاب و عدم ویراستاری آن نیز اشاره کنم. متاسفانه ترجمه کتاب در بسیاری از موارد خوب نبود و اصطلاحات استفاده شده در کتاب نیز به وضوح عدم آشنایی مترجم با اصطلاحات این حوزه را نشان می داد. برای مثال در تمامی بخش های کتاب از واژه «زیرنویس» به جای «کپشن» استفاده شده است. همچنین به جای عبارت User Engagement نیز از واژه تعامل استفاده شده بود که از نظر من واژه مشارکت کاربر ترجمه مناسب تری است. همچنین عدم ویراستاری کتاب در یکدست سازی ترجمه، غلط های املایی و نگارشی به وضوح به چشم خواننده می آید و از جمله ضعف های کتاب است و به طور کلی به نظر می رسد مترجم در انتشار کتاب کمی عجله کرده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *