رقابت کردن با شرکت های بزرگ و موفق در دنیای امروز کار ساده ای نیست. شرکت هایی مثل کنتاکی که در بازار حرف زیادی برای گفتن دارند بخش زیادی از بازار را برای خود کرده اند. اما تنها روزنه امید برای رقابت با این شرکت ها، تمایز است. تمایز همان چیزی بود که شرکت پاپیز چیکن برای رقابت با کنتاکی نیاز داشت و توانست با استفاده از ادویه های متفاوت و شعار تبلیغاتی « ما آمده ایم که آمریکایی ها را از دست جوجه های بی مزه نجات دهیم» این تمایز را ایجاد کند و با همین تمایز توانستند بخش زیادی از بازار مرغ سوخاری را از رقیب جدی خود کنتاکی بگیرد.

ایجاد تمایز یکی از استراتژی های موفق بازار امروز است. در عصر حاضر گزینه های مختلفی برای خرید پیش روی مشتریان وجود دارد و تعداد گزینه ها هر روز بیشتر می شوند. همه ما در روز با تعداد زیادی پیام بازرگانی مواجه می شود و بسیاری مهم است که در این بازار گسترده چگونه ما می توانیم خودمان را در سبد انتخاب مشتریان قرار دهیم؟ تمایز در بازاریابی یکی از مهم ترین راه حل های متفاوت بودن در بازار کنونی است.

تمایز چگونه ایجاد می شود؟

برای ایجاد تمایز باید پیشنهاد فروش منحصر به فرد (usp) داشته باشیم. پیشنهاد فروش منحصر به فرد باید یک جمله کوتاه و به یاد ماندنی و تکرار شوند باشد و به این پرسش پاسخ دهد که چرا باید مشتری شما را انتخاب کند؟ چه چیز منحصر به فردی در سازمان ما وجود دارد که سایر رقبا در آن زمینه در آن خوب عمل نکرده اند؟ پیشنهاد فروش نباید شعارگونه باشد و باید کاملا عملی باشد.

برای مثال فروشگاه های زنجیره ای پیتزا دومینو برای پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود از این شعار استفاده کرد که « پیتزای ترد و داغ در سی دقیقه یا رایگان» به این معنا که اگر پیتزا در زمانی بیشتر از سی دقیقه به دست مشتری رسید، هیچ وجهی بابت آن دریافت نمی شود. این پیشنهاد فروش منحصر به فرد و جسورانه و ضمانت محکم این شرکت یاعث شد تا بسیاری از مشتریان این پیتزا را انتخاب کنند.

برای کسب و کار ما یعنی کتابخانه چه چیز هایی می تواند تمایز باشد؟ رایگان بودن؟ مکان مطالعه؟ دسترسی سریع؟ ارسال کتاب درب منزل؟ دیدار با دوستان و پیدا کردن دوستان جدید در کتابخانه؟ و…

کتابخانه ها روی چه جنبه ای از کارشان می توانند تاکید کنند که آنها را با کتابفروشی ها یا شبکه گسترده ای مثل اینترنت رقابت کنند؟

 

پی نوشت: آنچه در این فایل خواندید خلاصه ای بود از فایل صوتی تمایز در بازاریابی با تدریس ژان بقوسیان مدرس بازاریابی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *