در چند سال اخیر و با رشد شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌های بازاریابی، کتاب‌های ترجمه شده و تالیفی زیادی با این موضوع منتشر شده است. کتاب کسب و کار اینستاگرامی نوشته میثم فردوس نیز به ارائه اطلاعات درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام و راهکارها و شیوه‌های بازاریابی و کسب درآمد در آن می‌پردازد.

برای آموختن شیوه‌های بازاریابی در اینستاگرام، راه‌های متفاوتی مثل مطالعه کتاب، شرکت در کلاس‌های آموزشی و حتی یادگیری از طریق وبگردی وجود دارد. با این حال، مطالعه یک کتاب جامع در این زمینه می‌تواند شیوه مناسبی برای افراد مبتدی باشد. کتاب کسب و کار اینستاگرامی سعی کرده است که با در نظر گرفتن یک کاربر مبتدی، او را قدم به قدم با شیوه‌های بازاریابی در اینستاگرام آشنا سازد.

در ابتدای کتاب، نمونه‌هایی از کاربران معمولی اینستاگرام در ایران و جهان که از این طریق در حوزه‌های مختلف موضوعی ثروتمند شده‌اند معرفی شده است. سپس اطلاعاتی کلی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام ارائه شده است.

اپلیکیشن اینستاگرام برای اولین بار در سال 2010 به عنوان نرم‌افزاری برای به اشتراک گذاشتن سریع تصاویر منتشر شد و به سرعت توانست کاربران فراوانی را جذب خود کند؛ به شکلی که تا آوریل سال 2012 حدود 100 میلیون کاربر فعال جذب کرد. پس از مدتی، فیسبوک این اپلیکیشن را خرید. هم اکنون نیز اینستاگرام در حدود هشتصد میلیون کاربر فعال دارد که در این میان، 24 میلیون تن از آنها کاربران ایرانی هستند.

در ادامه کتاب، کلمات و مفاهیم پایه و اصلی اینستاگرام مانند بایو، پست، استوری، لایو، منشن، هشتگ و… معرفی و تعریف شده‌اند. البته تعاریف ارائه شده جنبه علمی ندارند و بیشتر از جنبه عملی و کاربردی به آنها پرداخته شده است. هرچند که این بخش برای کاربران حرفه‌ای چندان جذاب نیست اما برای افراد مبتدی که بسیاری از این مفاهیم را صرفا شنیده‌اند و اطلاعات کافی درباره آن ندارند، می‌تواند مفید باشد.

پس از این بخش، کتاب وارد بحث‌های اصلی و کاربردی مانند انتخاب نام کاربری و تصویر پروفایل کاربری، روش‌های مدیریت چند حساب کاربری، اینفلوئنسر‌ها و دسته‌بندی آنها شده است. سپس بحثی با عنوان دنبال‌کننده یا تعامل؟ مطرح شده که در آن نویسنده معتقد است که در اینستاگرام، به جای تمرکز بر تعداد دنبال کنندگان، باید بر افزایش تعامل‌کنندگان یا مشارکت‌کنندگان تمرکز شود.

آیا دنبال‌کنندگان زیادی که تعاملی با شما و پست‌هایتان ندارند و فقط آمار دنبال‌کنندگانتان را بالا برده‌اند برای شما فرصتی خلق می‌کنند؟ واقعا اینطور نیست. آنچه به واقع اهمیت دارد و می‌تواند برای شما و کسب وکارتان فرصتی تازه خلق کند، دنبال کنندگانی هستند که مدام با شما در تعاملند. دنبال کنندگان حقیقی‌ای که شما را دنبال می‌کنند، حتی اگر تعدادشان کم باشد، باز هم منتظر مطالب شما هستند و عاشق کاری هستند که شما انجام می دهید. این افراد بسیار ارزشمند‌تر از هزاران یا حتی میلیون‌ها دنبال کننده‌ای هستند که اصلا در جریان فعالیت‌های شما نیستند( ص55).

البته در این کتاب، نویسنده ترجمه «تعامل» را برای engagement در نظرگرفته است که به نظر می رسد «مشارکت» واژه مناسب‌تری است. در این بخش همچنین تعریف مشارکت کاربران و نحوه محاسبه نرخ مشارکت در اینستاگرام نیز ارائه شده است. در ادامه مباحث کتاب به آموزش کپشن نویسی، رتبه بندی پست‌ها، آموزش تبلیغات در اینستاگرام، اهمیت زمان بندی در انتشار پست در اینستاگرام، نکاتی درباره تیک آبی اینستاگرام، پست های وایرال و … پرداخته شده است. البته به نظر می‌رسد که در ارائه مباحث در کتاب به ایجاد رابطه منطقی بین بحث ها چندان توجه نشده است و بحث های ارائه‌شده توالی مفهومی مناسب را ندارند.

از دیگر مباحث ارائه شده در کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد فروشگاه در اینستاگرام
  • خرید پیج در اینستاگرام
  • چرا نباید دنبال کننده جعلی بخریم؟
  • چگونه در اینستاگرام مسابقه برگزار کنیم؟
  • دنبال کننده روح چیست و چه تاثیری بر صفحه شما دارد؟
  • و….

همچنین در این کتاب نکاتی درباره عکاسی بهتر و تکنیک‌های عکاسی در اینستاگرام ارائه شده است. در پایان نیز صفحات اینستاگرام چندین کسب و کار ایرانی مانند صفحه روزنامه جام جم بررسی و تحلیل شده است. نکات کلیدی برای کسب ثروت در اینستاگرام از جمله آخرین مباحث ارائه شده در کتاب است که در اینجا بر این نکات مروری خواهیم داشت:

  • عکس صفحه کاربری مناسب و شایسته
  • نام کاربری عالی
  • توضیحات بیوگرافی کاملا استاندارد
  • برای پست های خود استاندارد کیفیت بگذارید و پست های با کیفیت پایین ارسال نکنید
  • زمان بندی پست ها
  • جایزه و مسابقه
  • عکس مشتریان در استوری
  • زمان بندی برای انتشار روزانه استوری
  • قرار با کاربران برای تماشای پخش زنده (لایو) شما
  • پاسخ به سوالات متداول کاربران در برنامه های مداوم به صورت پخش زنده
  • ایجاد صفحه فیسبوک فروشگاهی
  • تبدیل صفحه تان به صفحه فروشگاهی اینستاگرام
  • تبدیل کردن پیج به صورت تجاری
  • ایجاد وبسایت فروشگاهی به همراه درگاه پرداخت
  • تعامل با مشتریان از طریق تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی
  • استفاده از تکنیک های عکاسی برای جلب توجه بیشتر
  • ایجاد قالب مشخص برای پست ها: استفاده از یک نوع صفحه بندی پست، کادر بندی و لوگو به صورت هماهنگ

 

فردوس، میثم (1398). کسب و کار اینستاگرامی: راه های کسب و درآمد و شناخت جریان های پولساز در اینستاگرام. تهران: هورمزد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *