بیو یا شرح حال کاربری صفحه اینستاگرام، یکی از اولین قسمت‌هایی است که کاربران در هنگام ورود به صفحه اینستاگرام شما با آن مواجه می‌شوند. همچنین برخی از کاربران با دیدن یک پست در اکسپلور کتابخانه و یا از طریق دنبال کردن هشتگ، وارد صفحه اینستاگرام شما می‌شوند و بیو یکی از مواردی است که می‌تواند آنها را به دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما ترغیب کند.

بیوگرافی (که به آن به اختصار بیو نیز گفته می شود) متنی است که در صفحه اینستاگرام درست زیر لوگو قرار گرفته است. و به نوعی مانند رزومه شما عمل می کند. در این قسمت شما این فرصت را دارید تا با ارائه اطلاعات درباره کتابخانه و آنچه که در صفحه اینستاگرام شما اتفاق می افتد، کاربران را به دنبال کردن صفحه یا ارتباط با شما ترغیب کنید. بنابراین تلاش کنید که در بیوگرافی درباره در مورد چیستی خودتان، کاری که انجام می دهید و کاری که می خواهید مردم انجام بدهند بنویسید. باید از همه ظرفیت های این قسمت برای ارتباط با مخاطب و جذب او استفاده کنید.

بررسی انجام گرفته بر روی اینستاگرام کتابخانه های عمومی نشان می دهد که تعداد کمی از کتابخانه های عمومی از ظرفیت های بخش بیو در اینستاگرام برای معرفی خود به کاربران و افزایش شانس ارتباط با آنها استفاده کرده اند(نریمانی، 1398).

موارد استفاده شده فراوانی درصد فراوانی
تلفن کتابخانه 48 20.51%
آدرس کتابخانه 50 21.34%
ساعت کاری 16 6.83%
آدرس سایر شبکه اجتماعی 13 5.55%
داستان‌های برگزیده 45 19.23%
نام کتابخانه 61 26.6%

نام کتابخانه

اولین بخش در بیو، نام صفحه است. نوشتن نام کتابخانه در این بخش به بازیابی صفحه اینستاگرام شما کمک بسیار زیادی می کند. نوشتن نام کتابخانه همچنین به کاربران شما در شناخت از صفحه اینستاگرام و فعالیت آن کمک می کند. در نوشتن نام صفحه پیشنهاد می شود که از عبارت کتابخانه عمومی یا دانشگاهی و … به طور کامل استفاده کنید و نوع کتابخانه را ذکر کنید.

آدرس، شماره تلفن و ساعت کاری

همچنین از دیگر مواردی که می توانید در بیو در مورد آن بنویسید، آدرس، شماره تلفن و ساعت کاری کتابخانه است. با توجه به اینکه اکثر فعالیت ها و خدمات کتابخانه ها به صورت حضوری انجام می شوند، ارائه راه های ارتباطی به کاربران بسیار ضروری است. همچنین این موارد کمک می کند که کمتر به سوالات تکراری در این زمینه در دایرکت پاسخ بدهید.

لینک وبسایت یا وبلاگ

اضافه کردن آدرس وبسایت و یا وبلاگ کتابخانه نیز یکی دیگر از مواردی است که در بیوی اینستاگرام می توانید اضافه کنید. بنابراین اگر وبلاگ و وب سایت فعال دارید می توانید با اضافه کردن آن به بیوی اینستاگرام خود کاربران را برای کسب اطلاعات بیشتر به سوی آن هدایت کنید.

شبکه های اجتماعی دیگر

از دیگر مواردی که می توانید در بیو اضافه کنید، لینک سایر شبکه های اجتماعی کتابخانه است. اینستاگرام امکان قرار دادن فایل یا لینک های مفید را ندارد. به همین دلیل بسیاری از کتابخانه ها در سایر شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، ایتا، بله و سروش هم کانال دارند. بنابراین برای ترغیب اعضای کتابخانه به عضویت در سایر شبکه های اجتماعی کتابخانه، می توانید لینک این کانال ها را در بیو قرار دهید.

یک جمله انگیزشی

استفاده از یک جمله تاثیرگذار و انگیزشی برای ترغیب کاربران به دنبال کردن صفحه شما و یا عضویت در کتابخانه می تواند گزینه خوبی برای بیوی کتابخانه شما در اینستاگرام باشد. برای مثال کتابخانه عمومی مریم قم در بیوی خود از این جمله استفاده کرده است:

قالیچه های پرنده وجود داشتند و دارند؛ نامشان#کارت_عضویت_کتابخانه است.

صفحات مرتبط را منشن کنید

یکی از موارد دیگری که می توانید در اینستاگرام خود به آن اشاره کنید، منشن کردن صفحات مرتبط با کتابخانه است. برای مثال اگر یک کتابخانه دانشگاهی هستید می توانید صفحه اینستاگرام دانشگاه خود را در بیو منشن کنید. یا اگر کتابخانه ای عمومی هستید می توانید صفحه اینستاگرام نهاد کتابخانه های عمومی کشور یا استان خود را منشن کنید.

از کلمات کلیدی و هشتگ استفاده کنید

نکته کلیدی در نوشتن بیو در صفحه اینستاگرام این است که سعی کنید از کلمات کلیدی مربوط به خود در بیو استفاده کنید و آنها را با هشتگ بنویسید. برای مثال کلمات کلیدی می توانند #کتابخانه، #کتابخانه_عمومی و … باشند. استفاده از این کلمات کلیدی و قرار دادن آنها با هشتگ در بیو به شناخته شدن صفحه شما توسط اینستاگرام و بازیابی بهتر صفحه شما کمک می کند.

دسته بندی خود را انتخاب کنید

تمام صفحات اینستاگرام می توانند در بخشی، دسته بندی فعالیت خودشان را با توجه به نوع صفحه مشخص کنند. خوشبختانه در این دسته بندی کلمه library نیز درج شده است و شما می توانید با جستجو در این بخش، آن را به صفحه اینستاگرام خود اضافه کنید. به عبارت دیگر با این کار اینستاگرام و همچنین مخاطبان شما متوجه می شوند که این صفحه مربوط به یک کتابخانه است. برای انتخاب دسته بندی صفحه اینستاگرام خود و اضافه کردن آن به بیوی کتابخانه می توانید در قسمت Edit profile و در بخش category آن را جستجو و انتخاب کنید.

با استفاده از ایموجی، بیو را جذاب تر کنید

استفاده از همه موارد بالا می تواند یک بیو کامل برای صفحه اینستاگرام کتابخانه شما بسازد، اما استفاده از ایموجی ها می تواند جذابیت آن را چند برابر کند. برای مثال می توانید در قسمتی که شماره تلفن کتابخانه را درج می کنید، از ایموجی تلفن استفاده کنید. خلاقیت در استفاده از ایموجی ها در اینستاگرام می تواند تاثیر زیادی در زیبایی صفحه شما داشته باشد.

 

نکات زیر شما را در نوشتن یک بیو مناسب و جذاب یاری خواهد کرد:

  • بیو باید موجز و خواندنش راحت باشد.
  • در بیو می توانید یک پیام بازاریابی پرکاربرد و اختصاصی داشته باشید؛ برای مثال کتابخانه عمومی مریم در بیو اینستاگرام خود نوشته است: «قالیچه های پرنده وجود داشتند و دارند، نامشان کارت عضویت کتابخانه است»
  • از ایموجی ها برای جذاب کردن بیو استفاده کنید. برای مثال می توانید از ایموجی «انگشت اشاره» برای جلب توجه کاربران به لینک وبسایت یا وبلاگتان استفاده کنید.
  • در بیو از کلمات کلیدی مثل کتابخانه به صورت هشتگ استفاده کنید.
  • اطلاعات تماس را در بیو قرار دهید: شماره تماس، ایمیل، آدرس وبلاگ یا وبسایت و آدرس سایر شبکه های اجتماعی کتابخانه. این مسیر های ارتباطی می تواند مخاطب را به ارتباط بیشتر با شما و افزایش وفاداری آنها به کتابخانه خواهد شد. همچنین می تواند بازدید وبلاگ و سایر شبکه های اجتماعی کتابخانه را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، اگر میخواهید که کاربران از طریق دایرکت (پیام مستقیم) با شما در ارتباط باشند به فالوور هایتان اطلاع دهید (گیلوری، 1397 ؛ گرین، 1397).

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را با سایر کتابداران نیز به اشتراک بگذارید.

 

منابع

گرین، دیوید (1397). چگونه در اینستاگرام پول دربیاوریم؟.ترجمه سونیا سینگ. تهران: انتشارات منوچهری.

گیلوری، جرمی مک (1397). راز های پولسازی از اینستاگرام. ترجمه محمدرضا عمرانی. تهران: نگاه نوین.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *