یکی از کار های خوب دانشگاه شهید بهشتی که کمتر دیدم جایی به آن پرداخته شود، برگزاری سلسله نشست های توانمندسازی پژوهشی بود که موضوعات بسیار جذاب و کاربردی داشت. نشست هایی که زمان آن کمتر از یک ساعت است و هر نشست به موضوعی مرتبط با پژوهش می پردازد. نکته مثبت دیگر این نشست ها این است که همه آنها به صورت صوتی و ویدیویی و با کیفیت مطلوبی در کانال تلگرامی رویداد های پژوهشی بهشتی موجود هستند.

من هم از مدتها پیش تعدادی از این ویدیو ها را که برایم بیشتر جذاب بود دانلود کرده بودم برای روزی که مجالی باشد و آنها را ببینم. یکی از سمینار هایی که نظرم را به خودش جلب کرده بود سمینار تیپ شخصیتی و پژوهش با عنوان فرعی «چگونه با شناخت تیپ شخصیتی اعضای تیم پژوهشی، کار پژوهش را دلچسب تر کنیم؟» با تدریس سرکار خانم حمیده محمدی نسب بود.

خانم محمدی نسب که خودشان دانشجوی دکترای روانشناسی هستند در این کارگاه به تست های شخصیتی مختلف مثل کتل و MBTI اشاره کردند و گفتند که مبنای کار ایشان در این کارگاه تست MBTI است که به چهار جنبه روحی انسان یعنی درونگرایی- برونگرایی، حسی-شهودی- تفکری-احساسی و قضاوتی- ادراکی می پردازد و در پایان نشان می دهد که فرد در هر کدام از این چهار جنبه چه وضعیتی دارد. در نهایت هر فرد در جایگاه یکی از 16 حالت مختلف تست قرار می گیرد و شخصیت آن با توجه به نتیجه تست تحلیل می شود.

سپس خانم محمدی نسب شروع به تشریح ویژگی های هرکدام از طیف های شخصیتی کردند تا مخاطبان بتوانند ابعاد شخصیتی خودشان را متوجه شوند. برای مثال درونگرایان منبع انرژی خودشان را از تنهایی می گیرند و برونگرایان از بودن در جمع، افراد حسی واقعی گرا هستند و شهودی ها رویاپرداز، جنبه شخصیتی تفکری افرادی هستند که منطقی رفتار می کنند و آنهایی که احساسات را در تصمیم گیری های خود بیشتر دخیل می کنند احساسی محسوب می شوند و در نهایت تیپ شخصیتی قضاوتی افرادی هستند که منظم و برنامه ریزی شده رفتار می کنند و افراد ادراکی انعطاف پذیری بیشتری در رفتارشان دیده می شود. البته هر کدام از این طیف ها و ویژگی های شخصیتی توضیحات و صفات زیادی دارند که شناخت آن به انجام تست یا بررسی متخصصان دارد.

البته من در طول توضیحات مدرس کارگاه حدس زدم که احتمالا تیپ شخصیتی من ISTJ یعنی درونگرا، حسی، منطقی و قضاوتی است و بعد از انجام تست هم دقیقا نتیجه تست همین شد. برای اینکه با تست بیشتر آشنا شوید و خودتان را با آن ارزیابی کنید می توانید اینجا کلیک کنید.

نکته مهم این کارگاه این بود که افراد شخصیت ها و روحیات متفاوت دارند. برای مثلا تیپ شخصیتی من افرادی هستند که همدلی و معاشرت پایینی دارند اما وظایف خود را به خوبی انجام می دهند یا معمولا سرموقع کارهایشان را تحویل می دهند. هرچند که خیلی اهل ریسک نیستند و معمولا یک روند را که یادگرفته اند پیش میبرند و به مسیر های دیگر فکر نمی کنند. برعکس تیپ های شخصیتی هم هستند که ممکن است سروقت کارشان را انجام ندهد و خیلی به نظم اهمیتی ندهند اما به دلیل خلاقیتی که دارند کار را با بهترین روش و شکل انجام می دهند. شناخت تیپ شخصیتی افراد در هنگام پژوهش گروهی باعث می شود که خیلی از چالش ها بین افراد پیش نیاید. البته شاید کمی رویایی باشد اگر فکر کنیم که مثلا قبل از پژوهش تیپ شخصیتی استاد راهنمایمان را بفهمیم اما توصیه مدرس بر این بود که حداقل خودتان را بشناسید و اگر مثلا تیپ شخصیتی دارید که خیلی نظم مشخصی ندارید به استاد راهنمایتان بگویید تا با روحیات شما آشنا باشد یا اگر نمی تواند با شما کار نکند.

نکته دیگر این است که هر کدام از تیپ های شخصیتی دارای ویژگی هایی هستند که به نوبه خود می توانند به پیشبرد پژوهش کمک کنند. مثلا کسی ممکن است در پیشبرد فعالیت های عملی مثل جمع آوری داده ها موفق باشد مثل شخصیت های برونگرا یا شخص دیگری در خلاقیت در روش پژوهش و… شناخت ویژگی های شخصیتی خود و افراد دیگر کمک می کند که تیم پژوهش ما متشکل از افرادی باشد که همدیگر را به خوبی تکمیل می کنند و به شکل گیری پژوهشی موفق کمک می کنند.

2 پاسخ
    • ایمان نریمانی
      ایمان نریمانی گفته:

      اره دقیقا تو از اون نوعی هستی که خیلی نظم نداری ولی کارت رو عالی تحویل میدی و ابتکار زیاد به خرج میدی… ایشالا برای رساله دکترا به استاد راهنمات بگو خخخ

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *