دکتر احسان رضایی، نویسنده و خبرنگار کتاب در آخرین اثرش « آداب کتابخواری» که سی یادداشت در باب کتاب و کتابخوانی است، تجربیات خود را از خواندن و پیرامون خواندن به رشته تحریر درآورده است. در صفحه 81 این کتاب، مطلبی با عنوان «دردسرهای روانشناس نبودن: صفحات کتاب و ادبیات رسانه ها چقدر کمک می کنند؟» آورده شده است که نویسنده در آن به ذکر چند نکته مهم در باب مرور نویسی کتاب می پردازد.

1. نکته اول این است که مرور کتاب، باید به زبان همه فهم و بدون استفاده از لغات تخصصی و ثقیل باشد. اطلاعات تخصصی درباره لایه های زیرین متن، اظهارنظرهای شخصی و نیز لودادن کتاب، نباید در مرور استفاده شود و در عین حال می توان از سابقه موضوع کتاب برای مخاطب بیشتر نوشت.

2. یک مرور کتاب خوب باید ساده و سرراست ب دو پرسش پاسخ دهد: اول اینکه این کتاب درباره چه چیزی است از چه چیزی حرف می زند؟ و دوم اینکه این کتاب برای چه مخاطبی مناسب است. این همان توصیه ای است که هوپر نیز در کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم؟ به آن تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه مرور کتاب بنویسیم؟ مرورنویسی برای مشاوره خوانندگان

3. نکته بعدی، توجه به این نکته است که بسیاری از رسانه ها و منتقدان ادبی به دلیل پرهیز از حواشی و دردسر های ناشی از نوشتن نقد منفی، از نوشتن نقد پیرامون برخی از کتاب ها خودداری می کنند. هرچند که نقد و مرور دو موضوع متفاوت هستند، اما مخاطب باید بداند که در بسیاری از مطالبی که پیرامون کتاب ها منتشر می شود، منتقد از نوشتن یا گفتن نقد های منفی و تند و تیز خودداری کرده است. گاهی نیز به دلیل مناسبات و نان به هم قرض دادن ها، از کتابی بیش از حد تعریف و تمجید می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *