در مورد میزان کار کردن کتابداران در کتابخانه ها دو نظریه وجود دارد! عده زیادی معتقدند که کار کردن در کتابخانه به خصوص کتابخانه های عمومی تقریبا مساوی است با بیکاری! و عده ای معتقدند که کتابدارها نسبت به سایر کارمندان پرکارترند. نظریه بیکاری تا حدی شایع است که معمولا اگر کتابداری در مقطع ارشد یا دکتری باشد بقیه می گویند برو کتابخانه عمومی شاغل شو و پایان نامه ات را بنویس!
این را حتی کاربران هم فهمیده اند. چند وقت پیش یکی از کاربران میگفت میدونی فرق ما با شما چیه؟
گفتم چیه: گفت ما پول میدیم که بیایم اینجا بخونیم و بنویسیم؛ شما همون کار رو می کنید ولی پولم می گیرید!

شاید تلخ باشد اما واقعیت همین است و خودمان هم می دانیم. به واقع اگر یک پژوهش در بین کتابداران انجام شود که چند درصدشان پایان نامه شان را داخل کتابخانه نوشتند و آنها هم واقعیت را بگویند احتمالا به عدد قابل توجهی می رسیم.

کمی به حاشیه رفتم. برگردم سر اصل مطلب! من در پاسخ به این سوال که کتابداران در کتابخانه ها بیکارند یا پرکار جوابم این است که بستگی به وجدانشان دارد. در کتابخانه سیستم طوری است که هم می شود بیکار باشی و هم پرکار. یعنی اگر بیکار باشی و به پایان نامه ات هم برسی کسی نمی گوید چرا؟ یا اصلا انگار بالادستی ها هم مشکلی با این موضوع ندارند. از طرفی اگر اهل کار باشی و دلسوز و به معنای واقعی کتابدار هم کار زیاد هست انقدری که وقت چایی خوردن هم نداری.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *