احسان رضایی در کتاب آداب کتاب‌خواری، فصلی دارد در چگونگی خرید کتاب، بهتر و بیشتر خریدن آن. خریدن کتاب یکی از جذاب‌ترین مراحل فرایند خواندن (خرید، مطالعه و گفتگو پیرامون کتاب) است و حتی گاهی آنقدر جذاب می‌شود که بقیه فرایند را .تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ به نوعی که فرد کتابخوان خیلی بیشتر از آنکه کتاب بخواند، به جنون خرید کتاب دچار می‌شود

محدود بودن منابع مالی و میل به خواندن اما باعث می‌شود که کتابخوان‌ها به مرور راه‌هایی را برای خرید کتاب بیشتر با پول کمتر پیدا کنند. احسان رضایی در کتاب آداب کتابخواری چند راه جذاب مثل تبادل کتاب، خرید از کتابفروشی‌های کوچک و اطراف شهر ( برای پیدا کردن کتاب با چاپ قدیمی‌تر و ارزان‌تر)، استفاده از طرح‌های تخفیف و نمایشگاه‌ها و دریافت رایگان کتاب‌ها از ناشران از طریق نوشتن مرور کتاب را پیشنهاد می‌کند.

هر آدم کتابخوان و کتاب دوستی، سه نوع لذت را در مورد ارتباطش با کتاب تجربه می کند. آن که همه می دانیم و می شناسیم، خواندن متن کتاب است و فهم متن. اما دو نوع لذت کتابی دیگر هم هست. یکی قبل از خواندن کتاب اتفاق می افتد و یکی هم بعدش. آن که بعد از مطالعه است، صحبت کردن با دوستان و دیگران در مورد کتاب هاست و آن یکی که حتی مقدم و جلوتر از خواندن است، لذت خریدن کتاب است. (از صفحه 24 کتاب)

یک راه دیگر برای ارزان خریدن یا حتی رایگان خریدن کتاب که من مدتی است آن را کشف کرده‌ام، تبادل کاغذ باطله با کتاب است. مدتی پیش که محل کارم در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) بود، از آنجایی که نمی‌خواستم هر روز پول پارکینگ بدهم و البته کمی هم پیاده‌روی کرده باشم، ماشینم را در میدان روح الله پارک می‌کردم و از طریق کوچه‌ای که قبل از مسجد سلماسی قرار داشت به سمت محل کارم می‌رفتم. در همین کوچه باریک و سنگفرش، سه کتابفروشی دست دوم فروشی است که بیشتر کتاب‌های مذهبی می‌فروشند؛ اما در بین کتاب‌هایشان می‌شود چند تایی هم رمان و داستان پیدا کرد.

یکی از این کتابفروشی‌های بی‌نام و نشان که در سبز رنگی دارد و کتاب ها را از زمین تا سقف بدون ترتیب و آداب خاصی چیده است، علاوه بر اینکه کتاب‌های دست دوم ارزان و عمومی بیشتری دارد، کاغذباطله هم می‌خرد و این یعنی شما کاغذ باطله‌هایی را که در جهت حفظ محیط زیست جدا و جمع می‌کنید، می‌توانید با کتاب‌های دست دومی که قیمت مناسب‌تری هم دارند تبادل کنید.

جدای از خرید ارزان و به صرفه، خرید کتاب دست دوم با لذت‌های خاصی همراه است. یکی از آنها این است که زمانی که کتاب‌ها را به خانه می‌آورم، جلدش را تمیز می‌کنم و کتاب را تورق می‌کنم. در بسیاری از این کتاب‌ها، صاحبان قبلی آن‌ها حاشیه نویسی‌ها یا تقدیم‌هایی دارند که گاهی داستانی با خود به همراه دارند. علاوه بر اینها، بهترین حس خرید از این کتابفروشی برای من این است که هر بار به آن قدم می‌گذارم، نمی‌دانم این بار چه کتاب‌هایی در کتابفروشی انتظارم را می‌کشند.

منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *