برنامه کتاب باز با حضور خانم مصطفی زاده اخیرا چند برنامه ای درباره انتخاب کتاب برای کودکان صحبت کرده اند که نکات بسیار کاربردی برای کتابداران دارد. بخش دوم این مباحث در مورد شخصیت داستان های کودکان بود که برای من بسیار جدید و کاربردی بود.

در این قسمت ابتدا خانم مصطفی زاده در اهمیت شخصیت اصلی داستان برای کودکان صحبت کردند؛ با توجه همذات پنداری کودکان با شخصیت های داستان و به خصوص شخصیت اصلی و غرق شدن آنها در داستان (به خصوص کودکان زیر 6 سال نمی توانند کار خوب و بد را  از آدم بد و خوب تفکیک کنند)، به همین دلیل کتاب های کودکان این سن نباید شخصیت شرور و منفی داشته باشند و حتی برای کودکان زیر سه سال شخصیت اصلی نباید کار بد و اشتباه هم داشته باشد. این نکته برای خود من بسیار جدید بود چرا که همیشه فکر می کردم اینگونه داستان ها اتفاقا برای کودکان مفید هستند؛ مثلا وقتی کودکی کار اشتباهی می کند اگر داستانی برای او بخوانیم که شخصیت اصلی آن دقیقا همین کار اشتباه را می کرده و بعدا پشیمان شده می تواند به کودک کمک کند تا آن رفتار را کنار بگذارد اما آنطور که در این برنامه متوجه شدم اینگونه نیست و اثرات منفی بیشتری هم دارد.

البته در این باره بند ها و تبصره های زیادی وجود دارد که خانم مصطفی زاده در این گفتگو به طور مفصل به آن پرداخته اند و من از شرح آنها در اینجا می گذرم.

نکته دیگر و مهمی که ایشان در این گفتگو اشاره کردند این بود که شخصیت کتاب کودک باید فعال و پیش برنده داستان باشد نه منفعل. به عبارت دیگر این شخصیت ها باید در زندگی خود موثر باشند و مثل شخصیت های بسیاری از کتاب ها مثل سیندرلا منتظر منفعل و منتظر اتفاقات نباشند بلکه خودشان سرنوشتشان را تغییر دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *