کتابخانه سِر توماس براون در بیمارستان نورفولک و نورویچ، کتابخانه ای پژشکی است که به پزشکان، دانشجویان و کارکنان بیمارستان خدمات ارائه می کند. کتابداران این کتابخانه متوجه می شوند که کارمندان غیرپزشکی بیمارستان تمایل چندانی به حضور در کتابخانه ندارند. تصور اغلب کارکنان این است که خدمات کتابخانه بیشتر برای پزشکان طراحی شده است. بنابراین کتابداران تصمیم میگیرند تا با طراحی کمپین بازاریابی «کتابخانهات را دوست داشته باش» آنها را به عضویت و استفاده از خدمات کتابخانه تشویق کنند.
«ما کتابداران میخواستیم نشان دهیم که فراتر از نگهبانان کتاب هستیم و نشان دهیم کتابخانه نه تنها محلی است که اطلاعات به منظور بهبود زندگی بیماران به اشتراک گذاشته میشود؛ بلکه کارمندان نیز میتوانند برای استراحت و آرامش از آن استفاده کنند.»
در ابتدا کتابداران بسته های بازاریابی کتابخانه شامل پوستر، بروشور و خلاصه ای از رویداد ها را برای ترغیب بیشتر کارکنان به عضویت در کتابخانه طراحی کردند. این بسته ها با حداقل هزینه و با برچسب «کتابخانهات را دوست داشته باش» طراحی شده و تمام اطلاعات پیرامون کمپین شامل کتابفروشی، جشنواره خیریه فروش کیک و ورود به قرعه کشی جایزه برای کارمندانی که عضو کتابخانه باشند در آن ارائه شده بود. علاوه بر این، این اطلاعات در وبسایت و درگاه های خبری و همچنین تابلو های اعلانات در مناطق پرتردد بیمارستان درج شد. در این مرحله، چالش کتابداران اطمینان از آگاهی همه کارکنان نسبت به برگزاری کمپین بود. بنابراین در تبلیغات این کمپین از همکاران سایر بخش ها نیز کمک گرفته شد.
در مرحله بعدی کمپین، ایمیل های شخصی سازی شده با هدف تبلیغ کمپین برای مدیران بخش های مختلف و کارمندان برجسته استفاده شد تا آنها نیز اطلاعات این کمپین را با کارمندانشان به اشتراک بگذارند. به علاوه از ظرفیت توییتر کتابخانه نیز برای ترویج کمپین با استفاده از هشتگ #کتابخانه_ات_را_دوست_داشته_باش استفاده شد.
در مرحله نهایی کمپین، رویدادی در ورودی اصلی بیمارستان برگزار شد که در آن کتابخانه محصولات و خدماتی را که می تواند ارائه کند از جمله کتاب های داستانی و رمان، آموزش های الکترونیکی و جستجوی منابع را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه همچنین از منابع و خدمات جدید و همچین برنامه ماهانه مهارت آموزی کتابخانه نیز رونمایی شد.
نتیجه کمپین اینگونه بود که در طول کمپین، تعداد اعضای کتابخانه 160 درصد افزایش یافتند که 25 درصد از آنها را کارمندان غیرپزشکی تشکیل می دادند. با این حال و با وجود تلاش های زیاد در این کمپین، موانعی مثل محدودیت زمانی مانع از حضور کارمندان در کتابخانه یا شرکت در رویداد بود.
این مطلب ترجمه ای خلاصه شده از منبع زیر است:
.(Looney, R. (2020). Library marketing. Library and Information Research, 43(127
برای مطالعه بیشتر و دسترسی به اصل مقاله اینجا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.