همان‌طور که در قوانین رانگاناتان نیز گفته‌شده است، «کتابخانه ارگانیسمی زنده و پویا است»؛ زیرا نقش کتابخانه در قرن جدید فراتر از ساختمان فیزیکی آن است. ازاین‌رو کتابخانه باید نقش و کارکرد خود را با استفاده از آخرین فنّاوری به‌منظور توجیه حضور و پایداری خدمات کتابخانه‌های در میان جامعه ارتقا دهد. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی توانایی بهبود تصویر ذهنی و تجربه کاربری از کتابخانه را دارند. رسانه‌های اجتماعی صرفاً یک ابزار برای تبلیغ کتابخانه نیستند و می‌توانند به‌عنوان یک ابزار مفید برای ارتباط با کاربران استفاده شوند. استفاده مؤثر از شبکه‌های اجتماعی و انتشار آنلاین، می‌تواند ارتباط کتابخانه را با کاربران نزدیک‌تر کرده و عملکرد آن‌ها را مؤثرتر کند. دراین‌بین، اینستاگرام یک پلتفرم مؤثراجتماعی است که می‌توان با اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهایی پیرامون آنچه در کتابخانه اتفاق می‌افتد، مشارکت کاربران کتابخانه را جلب کرد.

اینفوگرافی زیر، شامل شش نکته کاربردی برای بازاریابی کتابخانه ها در اینستاگرام، استخراج شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با همین موضوع است.

1. در بیو درباره چیستی خودتان، کاری که انجام می‌دهید، کاری که می‌خواهید کاربران انجام بدهند و راه های ارتباط با کتابخانه بنویسید.

2. 43 درصد از پست های کتابخانه های عمومی در اینستاگرام بدون هشتگ منتشر شده‌اند. از هشتگ برای بیشتر دیده شدن استفاده کنید.

3. پست‌ها را در بازه زمانی 21 الی 23 منتشر کنید.

4. از محتوای ویدیویی و عکس بیشتر استفاده کنید. حتما پست‌ها را با کپشن منتشر کنید.

5. از محتواهایی مانند اطلاع‌رسانی رویدادهای آینده، رویدادهای انجام‌شده، معرفی منابع کتابخانه و پیام‌های احساسی و طنز بیشتر استفاده کنید.

6. رویداد‌های کتابخانه را از طریق پخش زنده (لایو) در اینستاگرام منتشر کنید.

 

برگرفته از پایان نامه نریمانی، ایمان. (1398). تحلیل محتوای ارائه‌شده در صفحات اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی ایران و نحوه مشارکت کاربران آن‌ها. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه خوارزمی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *