کار جدیدم به عنوان روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم بهانه ای شد تا کتاب «هنر هشتم در کتابخانه ها» را که مدت ها بود در کتابخانه ام بود، بخوانم.

از نظر من یکی از ضعف های منابع موجود در رشته ما به طور کاربردی نبودن آنهاست. به طوری که بیشتر منابع تنها به جنبه نظری موضوع توجه دارند تا جنبه کاربردی و عملی. هنر هشتم در کتابخانه ها، کتابی در مورد روابط عمومی در کتابخانه هاست اما واقعیت آن است که اگر هدف شما از خواندن این کتاب این باشد که راه و روش روابط عمومی شدن را یاد بگیرید این کتاب چندان برای شما مفید نیست.

در واقع بیشتر بخش های کتاب گردآوری از مطالب کتاب های تخصصی روابط عمومی است که شاید برای خود دانشجویان رشته ارتباطات هم چندان جذاب و کاربردی نباشد. شاید اگر نویسنده هنگام نوشتن کتاب، مخاطب را که احتمالا کتابداری است که قصد دارد با روابط عمومی و چگونگی انجام آن در کتابخانه آشنا شود در مقابل خود مجسم میکرد، به جای این حجم از مطالب نظری و تخصصی، جنبه کاربردی روابط عمومی را پررنگ تر می کرد.

البته این به آن معنا نیست که نباید جنبه های نظری را در کتاب آورد، بلکه جنبه های نظری هم برای خود من بسیار مفید بود اما حجم این بخش در مقایسه با جنبه کاربردی کتاب بسیار بیشتر بود و برخی از قسمت های آن نیز عملا فایده ای برای مخاطب نداشت.

جدای از این نقد، توجه نویسنده به این حوزه بسیار مهم در رشته ما قابل ستایش است؛ چرا که متاسفانه در رشته ما این حوزه های بسیار مهم که نقش مهمی در ارتباط ما با جامعه ایفا می کنند خیلی مورد توجه نیست و بیشتر منشورات در حوزه سازماندهی هستند.

در مجموع مطالعه این کتاب برای آشنایی با حوزه روابط عمومی و مختصر آشنایی با روابط عمومی در کتابخانه‌ها می تواند مفید باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *