هر ساله و در تمام کشور های جهان روز درختکاری گرامی داشته می شود. در ایران نیز روز 15 اسفند ماه، به عنوان روز درختکاری نام گذاری شده است و هفته منابع طبیعی نیز با این روز آغاز شده و تا 22 اسفند ماه ادامه پیدا می کند.

تاریخچه روز درختکاری

روز درختکاری  ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل (21 فروردین)، توسط فردی به نام J.Sterling Morton برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را محترم شمرده و در این روز به کاشتن درخت ها و نهال های متفاوت اقدام می کنند. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می کنند تا در موقعی از سال این کار را انجام دهند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد. برای مثال می توان به کشور هایی مانند آلمان، مصر، پاکستان، مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری به ترتیب در روزهای 5 اردیبهشت، 26 بهمن، 27 مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای است.

نقش کتابخانه ها در گسترش فرهنگ درختکاری

کتابخانه ها و به خصوص کتابخانه های عمومی می توانند نقش مهمی را در گسترش فرهنگ درختکاری و اهمیت آن برای کره زمین داشته باشند.

اولین نقش کتابخانه ها همان نقش آموزش و دسترسی به منابع است. کتابخانه ها می توانند به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، نمایشگاه های موضوعی از منابع کتابخانه در این زمینه ایجاد کنند. همچنین در صورت امکان می توانند با کمک سازمان محیط زیست کارگاه هایی نیز در این زمینه برگزار کنند.

اما نقش دیگر کتابخانه ها بیشتر به فرهنگ سازی برای نسل های آینده باز می گردد. کودکان آینده کشور را می سازند و اگر اکنون سواد زیست محیطی در آنها شکل بگیرد قطعا می توان وضعیت محیط زیستی به مراتب بهتری را برای آینده کشور متصور شد. یکی از فعالیت های کتابخانه ها در روز درختکاری می تواند برگزاری روز درختکاری در کتابخانه باشد. به این معنا که اگر در حیاط یا مقابل کتابخانه باغچه ای وجود دارد، یا در محلی در نزدیکی کتابخانه، کتابداران به همراه نهال هایی را بکارند.

کتابخانه عمومی Westerville در آمریکا، با ایجاد باغچه ای در کنار کتابخانه به نام “باغچه کودکان” و کاشت نهال در آن به اسم خود کودکان، تجربه موفقی را از نقش رهبری محیط زیستی کتابخانه در اختیار گذاشته است. علاوه بر آنکه با این کار کودکان با اهمیت گیاهان، چگونگی کاشت نهال آشنا می شوند می توانند رشد و پرورش تدریجی آن را نیز مشاهده کنند. ضمن آنکه اسامی هر یک از آنها در کنار نهالی که کاشته اند نوشته شده است.

همچنین شکل دیگری از این کار می تواند به این گونه باشد که کتابداران به کمک کودکان دانه هایی را در گلدان بکارند و کودکان آنها را به خانه برده و از آنها نگهداری کنند و آنها را پرورش دهند.

آنچه که مهم است آن است که این فعالیت های هر چند کوچک و ساده کتابخانه ها به خصوص در خصوص کودکان می تواند نقش بسیار مهمی در بهتر شدن وضعیت محیط زیستی کشور ایفا کند، شاید اگر چنین آموزش هایی به نسل قبل داده شده بود امروزه با وضعیت بحرانی محیط زیست در کشور رو به رو نبویدم.

 

منابع:

1-وبسایت بیتوته

2- مجموعه اسلاید Going Green in Your Library Building & Programs از پایگاه slideshare

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *